کد خبر: ۵۹۸۷
۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

دغدغه‌های مخترع دستگاه استاندارد بهینه‌ساز مصرف سوخت

کیفیت مناسب و تأییدیه‌های مختلف این اختراع، باعث شده است سال گذشته در سفر رئیس‌جمهوری، در لیست طرح‌های اولویت‌دار استان قرار گیرد. صفری سیزده‌دستگاه از این اختراع را به‌رایگان به ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد داده است.

دستگاه بهینه‌ساز مصرف سوخت، اختراعی است که محمدرضا صفری از سال ۱۳۹۱ مطالعات برای ساخت آن را شروع کرد. سال ۱۴۰۰ که سراغش رفتیم، او این اختراع را به ثبت رسانده بود و دغدغه تولید انبوه آن را داشت. حالا او خط تولید این دستگاه را دارد و از آن به کشور‌هایی همچون افغانستان و عراق صادر کرده است، اما مسئولان داخلی انگار هنوز عزم استفاده از این محصول داخلی را ندارند.

 

فناور برتر کشور

این مخترع بیست‌و‌نه‌ساله محله آزادشهر، بعد از ثبت اختراعش و گرفتن تأییدیه‌های مختلف، خط تولیدش را راه‌اندازی کرده است تا محصولی را که خیلی‌ها گمان نمی‌کردند بتوان در داخل ساخت، تولید کند و بدین‌وسیله گامی مؤثر در‌راستای خودکفایی کشور و کاهش آلودگی هوا بردارد. او همچنین تولیداتی برای صنعت نیروگاهی انجام می‌دهد و خط تولیدی در این زمینه دارد.

صفری می‌گوید: سال‌۱۴۰۱ من فناور برتر کشور بودم. این طرح و اختراعم برای دومین‌بار در وزارت علوم رونمایی شد. واحد تولیدی من واحد نمونه تحقیق و توسعه شناخته شد و شرکتم مقام اول فناوری کشور و بیشترین افتخارات استان را کسب کرد. او در این مدت، آزمایش‌های مختلفی انجام داده است تا کیفیت دستگاهش را به اثبات برساند. در این بین، تأییدیه کیفی پتنت آمریکا و سوئد را برای بهینه‌ساز مصرف سوخت گرفته است.

او ادامه می‌دهد: اکنون اختراع من بالغ‌بر پانزده‌تأییدیه از ارگان‌های مختلف دارد که برای هر‌کدام هزینه کرده‌ام. حتی برای یکی از آزمایش‌ها ۲۴۰ میلیون‌تومان و برای دریافت تأییدیه دیگری ۷ هزارو ۷۸۰‌دلار هزینه صرف کردم و همه آزمایش‌ها کیفیت دستگاه را تأیید کرده است.

دستگاه بهینه‌ساز مصرف سوختی که صفری اختراع کرده، بر‌مبنای هشت‌استاندارد ساخته شده و قیمت تمام‌شده آن در داخل، ۱۸‌میلیون‌تومان است، اما نمونه وارداتی آن ۲۰۰ میلیون‌تومان هزینه دارد.

 

عزمی برای استفاده از تولیدات داخلی نیست

کیفیت مناسب و تأییدیه‌های مختلف این اختراع، باعث شده است سال گذشته در سفر رئیس‌جمهوری، در لیست طرح‌های اولویت‌دار استان قرار گیرد. صفری سیزده‌دستگاه از این اختراع را به‌رایگان به ناوگان اتوبوس‌رانی شهر مشهد داده است تا اگر از نتیجه و کیفیت راضی بودند، سفارش تولید آن را برای اتوبوس‌های یورو ۲ و ۳ بدهند.

صفری گلایه‌های بسیاری از بی‌توجهی مسئولان دارد و در‌حالی‌که از مدیران متعددی نام می‌برد، می‌گوید: همه این افراد در جلسات و جشنواره‌های مختلف پُز تولید این دستگاه را داده‌اند و گفته‌اند از تولید آن حمایت می‌کنند؛ با وجوداین نه‌تن‌ها ذره‌ای حمایت نکرده‌اند، بلکه هنوز از همان محصول وارداتی ۲۰۰‌میلیون‌تومانی استفاده می‌کنند و خط تولید اختراع من که بیش از یک‌میلیارد‌تومان برایش هزینه کرده‌ام، خوابیده است.

به گفته او در‌حالی‌که نتایج استفاده آزمایشی از این دستگاه روی اتوبوس‌ها و خودرو‌های آتش‌نشانی مثبت بوده است، مسئولان مربوطه‌به وعده‌هایشان عمل نکرده و هیچ پاسخ منطقی هم به او نداده‌اند.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44